Na fali sukcesu • IXO Škoda Fabia R5, Barum 2016, Kopecký / Dresler
Dzień dobry! Na łamach bloga opowiadałem już o dwóch rajdowych Škodach. Niestety ich występy nie należały do najlepszych i za każdym razem kończyły się wycofaniem fabrycznego zespołu. Czesi postanowili więc zmienić strategię i spróbowali swoich sił w nieco niższej niż WRC klasie — Super 2000, a to okazało się strzałem w dziesiątkę! Kierowcy za sterami Fabii S2000 zwyciężali zarówno w cyklu Europejskich Mistrzostw Świata (ERC), jak i w organizowanej przez FIA międzynarodowej serii IRC. Na fali tych sukcesów w 2015 roku zaprezentowano Fabię R5, która w debiutanckim sezonie zdobyła mistrzostwo WRC-2 dla zespołu Škoda Motorsport, co powtórzyła również w kolejnych dwóch latach.
Škoda postanowiła wykorzystać ogromny sukces swojej najnowszej rajdówki w celu promocji specjalnej wersji ulicznej Fabii, nazwanej Monte Carlo. Właśnie z tego względu samochód zamiast klasycznego połączenia bieli i zieleni, pomalowany jest krwisto czerwonym lakierem z czarnymi akcentami. W tych barwach wystartował Jan Kopecký wraz z pilotem Pavelem Dreslerem podczas domowego rajdu Barum Czech Rally Zlín w 2016 roku, zwyciężając w nim. Poniżej możecie zobaczyć jak wygląda Fabia Monte-Carlo.
Fabia Monte Carlo | źródło
Wiem, że wśród moich czytelników jest grono osób, które nie śledzą rajdów na bieżąco, dlatego należy się Wam parę słów wyjaśnienia, czym jest WRC-2 i czym się różni od WRC oraz co oznacza to enigmatyczne R5 w nazwie samochodu (nie mylić proszę z RS). Jak wiadomo, WRC (World Rally Championship — Rajdowe Mistrzostwa Świata) to najwyższa liga w rajdach. Startują w niej samochody w specyfikacji WRC (World Rally Car). Drugą, nieco niższą ligą rajdów są właśnie mistrzostwa WRC-2, wcześniej nazywane SWRC (Super 2000 World Rally Championship). Kiedyś startowały w niej samochody zbudowane według wymogów specyfikacji S2000. Aktualnie tej klasy już nie ma, a w jej miejsce weszła R5. Zmiany w nazwach są związane z próbą poukładania przez FIA, poszczególnych kategorii rajdówek. Wcześniej mieliśmy WRC, S2000, S1600, Group N4 i jeszcze parę innych, które niekoniecznie jasno sygnalizowały z czym mamy do czynienia. Po zmianach otrzymaliśmy całkiem łatwy w kategoryzowaniu system klas: WRC, R5, R4, R3, R2, gdzie WRC to najbardziej zaawansowana specyfikacja, a R2 to ta najbliższa samochodom produkcyjnym. Cykl WRC-2 jest w zasadzie mistrzostwami świata dla aut klasy R5. Rozgrywa się równolegle z WRC w trakcie tych samych rajdów. Szczegóły na temat specyfikacji aut z grupy R5 znajdziecie zaś tutaj.
Jan Kopecký w locie po zwycięstwo | źródło
A teraz już czas na miniaturkę. Ta, którą dzisiaj przedstawiam, to urodzinowy prezent od mojej ukochanej, który trafił do kolekcji na początku bieżącego roku. Model został przygotowany przez IXO i muszę szczerze przyznać, że jest to naprawdę udana miniatura. Oprócz drobnych problemów montażowych, małej Skodzie nie można w zasadzie niczego zarzucić. Bryła jest świetna, pokryta niezłą warstwą lakieru i równo nałożonymi kalkami. Z przodu widać przepiękne reflektory, między którymi umiejscowiony jest ogromny, ładnie odwzorowany grill, a pod nimi znajdziemy wykonaną z plastikowej siateczki atrapę chłodnicy. Równie fajny jest wlot powietrza na masce. Patrząc na model z boku od razu w oczy rzucają się przepiękne koła — na duże czarne felgi naciągnięto szerokie gumy z logo Michelin, a za nimi kryją się hamulce. Z tyłu natomiast świetną robotę robią światła oraz kalkomanie. Nawet wydech wygląda całkiem okej, co niestety ostatnio nie zdarza się zbyt często u IXO (co możecie zobaczyć na przykład tutaj).
Podsumowując, Fabia R5 od IXO to naprawdę udany model, który warto wcielić do swojej kolekcji. Wykonana jest schludnie, a w tych konkretnych barwach wygląda bardzo agresywnie. Cieszę się, że trafił do mojej kolekcji, bo sam nie planowałem jego zakupu w najbliższym czasie, a okazał się być świetną miniaturą. Serdecznie dziękuję za uwagę i zapraszam do odwiedzenia Rajdowej Kolekcji na Facebooku, gdzie niedawno stuknęło nam 250 polubień strony. Pozdrowienia!
Ta generacja wygląda zdecydowanie lepiej niż prezentowana przeze mnie ostatnio, a model wśród ostatnich wypustów IXO wygląda na ładny i udany :)
OdpowiedzUsuńPozdrowienia
Zdecydowanie jest to jeden z lepszych ostatnich wypustów IXO, które ostatnio ma trochę problemów, takich jak strasznie biedne wnętrza w C3 WRC, czy brakujące znaczki Hyundaia w i20 WRC ;)
UsuńRównież pozdrawiam!
Cześć !
OdpowiedzUsuńModel jest bardzo ciekawy i zdecydowanie wart posiadania. Dużo robi świetne malowanie, jednak najbardziej podobają mi się koła - są rewelacyjne i razem z resztą tworzą spójną i świetną całość.
Gratuluję naprawdę ładnej miniaturki
Pozdrowienia !
Hej Fabian! Zgodzę się z Tobą, że malowanie robi sobie. Dostałem wiele pozytywnych komentarzy na temat ubarwienia tego auta. Zarówno tutaj, jak i na forum oraz Facebooku. Coś w tym jest, bo tak agresywne Skody się widuje bardzo rzadko :)
UsuńDziękuję i również pozdrawiam :)
Bardzo udany modelik. Pięknie się prezentuje w tym zestawie kolorystycznym. Podobaja mi się felgi, one bardzo zwracają na siebie uwagę. Ładnie prezentuje się grill oraz tylne światła. Fakt, że kilka szczegółów mogłoby być lepiej dopracowanych, ale to w końcu IXO... ;)
OdpowiedzUsuńPozdrawiam:)
Widzę, że zwracamy uwagę na te same elementy, a to mnie bardzo cieszy ;D
UsuńWiadomo, że IXO zawsze da o sobie znać, ale i tak zdarzają im się całkiem ciekawe miniatury.
Również pozdrawiam :)
Damian, spektakularna Skoda z WRC2; Jestem fanem czeskiej marki, zawsze lubiłem Skodę w Rally. W zeszłym roku moim ulubionym był Andreas Mikkelsen w pierwszym rajdzie roku. W Monte Carlo 2017 poleciał ze Skoda ... Ten czerwony i czarny Jan Kopecky jest bardzo piękny; świetna robota IXO.
OdpowiedzUsuńUścisk!
PS: Mam Skodę Jana Kopecky'ego z 2009 roku:
https://juanhracingteam.blogspot.com.ar/2016/07/skoda-fabia-s2000-344.html
Ja też od dawna kibicuje Skodzie i cieszę, że po dwóch nieudanych próbach w WRC, znaleźli w końcu swoje miejsce w najpierw SWRC, a teraz w WRC-2. Taką Fabię jak Ty masz też muszę kupić, ale wybiorę chyba model od Abrexa.
UsuńPozdrowienia!
Witaj Damianie!
OdpowiedzUsuńBardzo spodobał mi się ten model. Widać, że IXO podeszło do nowej generacji Fabii znacznie bardziej profesjonalnie niż wcześniej i zamiast powtorka mamy porządny model, który może rywalizować z produktem firmy Abrex ;)
Pozdrawiam!
Piotr
Cześć Piotrku! Miło mi, że model Ci się spodobał. Wykonany jest naprawdę świetnie. Jeśli idzie o porównanie z Abrex, to nasz wspólny znajomy, spec od rajdowek Skody stwierdził, że IXO w przypadku Fabii R5 jest lepsze od Abrexa.
UsuńPozdrowienia! ;)