Ostatnie zmiany • IXO Subaru Impreza S14 WRC, Acropolis 2008, Solberg / Mills
Marka Subaru pojawiła się w Rajdowych Mistrzostwach Świata w 1990 roku z modelem Legacy RS (pisałem o nim tutaj). Prawdziwe sukcesy zaczęła jednak święcić dopiero po wprowadzeniu legendarnego modelu Impreza w 1993 roku. Kolejne ewolucje pojawiały się na oesach RMŚ przez 15 lat i w tym czasie zdobyły trzy mistrzostwa konstruktorów pod rząd (w latach 1995-1997) oraz zapewniły mistrzostwo trzem kierowcom (McRae w 1995, Burns w 2001 i Solberg w 2003), wpisując się na zawsze w obraz Rajdowych Mistrzostw Świata. Pomimo braku spektakularnych sukcesów w ostatnich latach, u większości ludzi Subaru nadal jest pierwszym skojarzeniem z rajdami samochodowymi.
Dziś zajmiemy się samochodem z ostatniego roku startów japońskiej marki w serii WRC [1], czyli Subaru Imprezą S14 z 2008 roku, często uszczypliwie nazywaną Lanosem. Była to pierwsza Impreza produkowana z nadwoziem typu hatchback. Inżynierowie jednak bardzo się postarali, aby pomimo tak wielkiej zmiany, zachować rasowy charakter auta. Moim zdaniem ta sztuka udała się im perfekcyjnie, a Impreza to jeden z najładniejszych hatchbacków, jakie widziałem. Za zmianą konstrukcji poszła też zmiana malowania — charakterystyczne żółte akcenty zastąpiono białymi, a zamiast gwiazd dostaliśmy biało-szary pas. To, co się nie zmieniło, to cudny niebieski lakier blue mica oraz złote felgi.
Samochód miał być odpowiedzią na Focusa i C4, a zarazem przywrócić kultową japońską markę na szczyt tabeli mistrzostw. Jak wiadomo, ostatnie lata Subaru w nadwoziu sedan nie były specjalnie udane, dlatego zmiana była potrzebna... W zespole Subaru World Rally Team wszyscy byli bardzo podekscytowani zupełnie nową Imprezą:
Podobnie jak nowa seryjna impreza rozpoczęła nową erę dla Subaru, tak i WRC 2008 rozpoczyna nową erę dla nas wszystkich w szeregach Subaru World Rally Team. Jestem pewien, że w Grecji będziemy konkurencyjni.
Impreza w trakcie jednego z najtrudniejszych rajdów — Akropolis, źródło
Samochód był testowany przez niemal rok i finalnie zadebiutował podczas 6. rundy sezonu 2008 – Rajdu Akropolu. Był to udany debiut, ponieważ Petter Solberg wywalczył wtedy drugie miejsce. Niestety było to jedyne podium krótkiej Imprezy w całym sezonie. Ze względu na nie najlepsze wyniki oraz kryzys ekonomiczny zespół Subaru wycofał się z WRC z końcem tego sezonu. Czytając oficjalne komunikaty, widać, że była to niezwykle trudna decyzja dla zespołu. 😥
Miniaturka została wykonana przez IXO-models (RAM 329) i przedstawia samochód, którym załoga Solberg / Mills zajęła najwyższe w sezonie, drugie miejsce podczas szutrowego rajdu Akropolu (Akropolis). Producenta trzeba pochwalić za wyśmienicie odwzorowane nadwozie, które pokryto bardzo dobrą warstwą lakieru. Świetne wrażenie robią przednie, przyciemniane reflektory w połączeniu z niezłym grillem i atrapą chłodnicy. Efektu dopełnia filigranowe logo STI, wloty powietrza na masce i wycieraczki. Muszę tylko zwrócić uwagę na znaczek Subaru, który nie wiedzieć czemu został obrócony o 180°. Jest to o tyle ciekawe, że identycznie ma się sprawa na klapie bagażnika.
Tak jak wspomniałem, sylwetka samochodu wygląda zgrabnie. Bardzo dobrze widać wszystkie przetłoczenia, poszerzenia i krawędzie. Kolejnym plusem są niewątpliwie koła. Za szprychowymi felgami, na których osadzono grube, szutrowe opony z wyraźnym bieżnikiem, kryją się hamulce. Zaznaczono też śruby, co w przypadku produktów IXO nie jest takie oczywiste. Bardzo efektownie prezentują się lustrzane szyby, które niestety nie pozwalają zajrzeć do środka.
Tył również prezentuje się przyjemnie, głównie za sprawą ogromnego spoilera, który oklejono folią karbonową i logami sponsorów. Niżej znajdziemy reflektory, które pomimo widocznych mocowań, wyglądają nieźle. Oprócz tego wart odnotowania jest kolejny znaczek STI oraz bardzo fajny wydech.
Podsumowując, model to solidna propozycja i zdecydowanie jest wart zakupu. Nie łatwo go kupić, a to pozytywnie o nim świadczy. Dziękuję za uwagę i zostawiam was z galerią zdjęć. Pozdrowienia!
[1] - Od 2009 roku Subaru przeniosło się do mistrzostw PWRC, wystawiając Imprezę grupy N. Wróć do odnośnika
Witam Damianie!
OdpowiedzUsuńPrzede wszystkim gratuluję zakupu, bo jak napisałeś dostępność modelika jest niewielka. Sama miniatura wykonana na wysokim poziomie. Ciekawią mnie te lustrzane szyby - pierwszy raz widzę coś takiego w modelu!
Pozdrawiam!
Piotr
Cześć Piotrku!
UsuńZ wykonaniem mogę się w pełni zgodzić. Cieszy ono tym bardziej, że nie ma dla tego modelu żadnej alternatywy (nie licząc limitowanych, żywicznych miniatur STI skierowanych wyłącznie na rynek japoński) :/
Lustrzane szyby już raz pojawiły się na blogu, we wpisie o Citroenie C4, zapraszam do zapoznania się z nim :)
http://rajdowakolekcja.blogspot.com/2016/02/wschodzaca-gwiazda.html
Również pozdrawiam!
Pomaluj bolce os środka na biało, a będą znacznie mniej widoczne :)
OdpowiedzUsuńPozdrowienia
Może kiedyś spróbuję go rozebrać. Na razie niech tak stoi. Kiedyś posmakowałem bolce na srebrno w jednym aucie, ale nie widząc efektów, zaniechałem kolejnych prób ;)
UsuńDamian, bardzo piękny Impreza; Miałem zamiar kupić kolekcjonerską wersję IXO, ale w końcu zdecydowałem się na innym modelu. Ale widzę Ciebie i żałuję ...
OdpowiedzUsuńPrzytulić!
Jeśli kiedyś znajdziesz jeszcze okazję, to się nie zastanawiaj. Model jest bardzo fajny i ma wspaniały lakier :)
UsuńPozdrowienia ;)
To jak lubię "lanosiki" już wiesz, dlatego chciwie spoglądam na tę piękną miniaturę;) tylne reflektory ciut odstają jakościowo od reszty modelu, ale z pewnością nie wpływają w żaden sposób na jego odbiór ogólny. Gratuluję i "zazdraszczam" ;P
OdpowiedzUsuńPozdrawiam;)
Tak, zauważyłem, że Ci się spodobały ;) Te co masz, są naprawdę fajne i żałuję, że w serii Jcol nie pojawił się model WRC, bo jak wiesz, na razie opieram się przed niższym kategoriami. Też mam wrażenie, że te reflektory niespecjalnie uwłaczają modelowi. Kiedyś go przywiozę, to na żywo obejrzysz ;D
UsuńRównież pozdrawiam ;)