Debiut Montemeistera • Walter Röhrl Collection Fiat 850 Coupé, Bavaria 1968
Dobry wieczór! Dziś zajmiemy się najstarszym samochodem w Rajdowej Kolekcji. Prezentuję Wam auto, którym swoją rajdową przygodę zaczął dwukrotny mistrz świata, Walter Röhrl. Wystartował wtedy Fiatem 850 Coupé w Rajdzie Bawarii, rozgrywanym w ramach Mistrzostw Niemiec. Na wskutek awarii musiał się jednak wycofać. Nie odebrało mu to jednak motywacji i po kilku latach jazdy z wieloma sukcesami zasłużył sobie na przydomek Montemeister. Skąd taki tytuł? Röhrl był pierwszym kierowcą w historii, któremu...
Dobry wieczór! Dziś zajmiemy się najstarszym samochodem w Rajdowej Kolekcji. Prezentuję Wam auto, którym swoją rajdową przygodę zaczął dwukrotny mistrz świata, Walter Röhrl. Wystartował wtedy Fiatem 850 Coupé w Rajdzie Bawarii, rozgrywanym w ramach Mistrzostw Niemiec. Na wskutek awarii musiał się jednak wycofać. Nie odebrało mu to jednak motywacji i po kilku latach jazdy z wieloma sukcesami zasłużył sobie na przydomek Montemeister.
Skąd taki tytuł? Röhrl był pierwszym kierowcą w historii, któremu udało się wygrać Rajd Monte-Carlo za kierownicą czterech różnych samochodów. Były to: Fiat 131 Abarth, Opel Ascona 400, Lancia 037 oraz Audi Quattro A2. Polecam zapoznać się z karierą Waltera w bazie kierowców (Link do wpisu), ponieważ dziś skupimy się głównie na modelu.
Miniatura prezentuje auto z 1968 roku. Z okresu, kiedy rajdy samochodowe wyglądały całkiem inaczej... Nikt nawet nie słyszał o Rajdowych Mistrzostwach Świata. Najwyższą ligą były wtedy międzynarodowe mistrzostwa konstruktorów, oprócz których odbywały się też serie o nieco mniejszym zasięgu, jak np. Mistrzostwa Niemiec. W takich zawodach można było wystartować dowolnym autem bez jakichkolwiek przeróbek, nawet tak oczywistych (w dzisiejszych czasach), jak klatka bezpieczeństwa. Röhrl spróbował swoich sił właśnie tego typu autem - drogowym Fiatem 850 Coupé, który wyposażony był w silnik generujący moc 34 koni mechanicznych przenoszoną na tylne koła z wykorzystaniem 4-biegowej przekładni. Niestety nie udało mi się znaleźć zdjęcia z rajdu, ale jako ciekawostkę dodaję zdjęcia takiego Fiata spotkanego na ClassicManii 2016. :)
Miniaturka pochodzi z limitowanej serii Walter Röhrl Collection wyprodukowanej przez IXO dla Cars & Co. Modele z tej kolekcji charakteryzują się bardzo eleganckim opakowaniem i bardzo wąskim nakładem - po 750 sztuk każdego z sześciu modeli. Każde autko ma swój numer, mojemu przypadł 141/750. Na opakowanie składa się czarny kartonik wewnątrz którego znajduje się szkatułka z logo serii. Po jej otwarciu znajdziemy gablotkę z przyzwoicie wykonanym modelem.
Wykonanie jest na poziomie typowym dla starszych produktów IXO. Szału nie ma, ale nie ma też nic specjalnie rażącego w oczy. Na duży plus działają tutaj świetna bryła nadwozia przykryta nie najgorszą warstwą lakieru i mnogość chromowanych elementów, od zderzaków do najmniejszych detali, takich jak ramki świateł. Korzystnie wypadają zaznaczone uszczelki wokół okien oraz fototrawione wycieraczki. Koła to kolejna mocna strona miniatury - zmatowiono opony, a na felgach znalazły się chromowane kołpaki. Całkiem fajnie wykonano reflektory, w których bolce mocujące idealnie pokrywają się z żarówkami. Warto odnotować, że na pokrywie silnika z tyłu modelu zaznaczono wloty powietrza. Jako ciekawostkę dodam, że model na podwoziu podpisany jest jako Seat 850, bliźniacze auto Fiata.
Jeśli chodzi natomiast o minusy modelu, to głównie są to drobne, standardowe dla IXO niedoróbki, takie jak krzywo nałożone kalki, czy niedokładnie namalowane detale. Szkoda też, że wnętrze jest czarne, ale w ogólnym rozrachunku model jest wart polecenia, a można go kupić za nieduże pieniądze. Ja stety/niestety kupiłem go dwa tygodnie przed tym, jak przeceniono go o 7 euro. -.- Ale nie ma co narzekać, jest całkiem w porządku i nie żałuję jego zakupu, a kto wie, może trafią się kolejne modele z tej serii do kompletu?
Teraz już zostawiam zdjęcia do waszej dyspozycji. Dajcie znać co sądzicie o modelu i czy podobają się wam aż takie klasyki. Zapowiedziałbym coś, ale sam jeszcze nie wiem co będzie następne. Obserwujcie profil Rajdowej Kolekcji na Facebooku, a na pewno będziecie wiedzieć pierwsi, pozdrawiam!
Tu jest jakieś zdjęcie z rajdu: http://www.flatout.com.br/estes-videos-provam-que-walter-rohrl-e-o-piloto-que-todos-nos-queriamos-ser
OdpowiedzUsuńWidziałem chyba też kiedyś jakieś inne, ale nie pamiętam już dokładnie :)
Sam model zdecydowanie warty miejsca w kolekcji :)
Pozdrowienia
Wow, nie wiem jak to znalazłeś, ale dziękuję :D
UsuńPozdrawiam gorąco!
W kilka sekund :)
UsuńCzasem warto wpisywać nazwiska bez umlautów :)
Pozdrowienia
Uwierz mi, że szukałem naprawdę sporo, pod różnymi hasłami, nawet po niemiecku a i tak nie znalazłem tego, którego szukałem.
UsuńWitaj Damianie! Model na żywo zrobił na mnie piorunujące wrażenie. Jest po prostu rewelacyjny.
OdpowiedzUsuńPozdrawiam!
Piotr
Dziękuję Piotrku za dobre słowa, mnie również model bardzo się podoba, mimo że pierwotnie nie planowałem aż tak "dorosłych" aut w kolekcji.
UsuńRównież pozdrawiam!
Też uważam, że na żywo modelik robi jeszcze leprze wrażenie niż na zdjęciach. Czasem fotografie nie oddają uroku miniatury i tak własnie jest w przypadku tego fiacika ;)
OdpowiedzUsuńPozdrawiam!
Hermoso Fiat 850 Coupé de Ixo Models; me gusta la franja roja!
OdpowiedzUsuńMuy buena colección Damian ésta de Walter Rohrl, muy interesante.
Abrazo!
Finster, miniaturka, na żywo wygląda całkiem dobrze, jednak mam wrażenie, że tutaj zdjęcia nie zawodzą :)
OdpowiedzUsuńJuanh, masz rację, czerwony pas dodaje uroku. Seria Walter Röhrl Collection jest bardzo ciekawa i zdecydowanie warto się nią zainteresować :)