Powrót w dobrym stylu • Altaya Peugeot 206 WRC, Neste Oil Finland 2002
Witam w nowym roku! Dziś zaczniemy od odrobiny historii... Kiedy wycofano legendarną grupę B po sezonie '86, Peugeot postanowił zniknąć z rajdów razem z nią. Powód był jeden - brak samochodu nadającego się do występów w grupie A. Dopiero po 15 latach na rynku pojawił się następca dwieściepiątki, oznaczony numerem 206. Był to idealnym moment, aby wrócić na rajdowe trasy. Nie obyło się jednak bez problemów, gdyż fabryczna 206 okazała się za krótka. To nie powstrzymało francuzów, którzy aby wyjść na przeciw wymogom homologacyjnym, wydali limitowaną wersję auta z "napompowanymi" zderzakami. Tym oto sposobem powstała jedna z najlepszych rajdówek swoich czasów...
Witam w nowym roku! Dziś zaczniemy od odrobiny historii... Kiedy wycofano legendarną grupę B po sezonie '86, Peugeot postanowił zniknąć z rajdów razem z nią. Powód był jeden - brak samochodu nadającego się do występów w grupie A. Dopiero po 15 latach na rynku pojawił się następca dwieściepiątki, oznaczony numerem 206. Był to idealnym moment, aby wrócić na rajdowe trasy. Nie obyło się jednak bez problemów, gdyż fabryczna 206 okazała się za krótka. To nie powstrzymało francuzów, którzy aby wyjść na przeciw wymogom homologacyjnym, wydali limitowaną wersję auta z "napompowanymi" zderzakami. Tym oto sposobem powstała jedna z najlepszych rajdówek swoich czasów - Peugeot 206 WRC. Opisywany dziś model to wersja z rajdu Neste Oil '02 (rajd Finlandii), który wygrał Marcus Grönholm, znany również jako "Bosse". Nie miał On sobie równych podczas domowych, finlandzkich oesów.
"Konstruktorom Peugeota udało się znaleźć środek ciężkości w idealnym punkcie. Wiem, jak fantastycznie się on prowadzi, przekłada z boku na bok. Zazwyczaj było tak, że krótkie samochody prowadziło się trudno. 206 WRC jest zupełnie inny. Jest samochodem delikatnym, precyzyjnym, reaguje szybko na zmiany."
~Krzysztof Hołowczyc
"Samochód wspaniały, bardzo szybki, znakomicie się prowadzi, zwłaszcza po równych nawierzchniach. Rewelacyjnie skręca i hamuje (…) 206 jest krótka i narowista, czuć, że każdy poślizg to strata czasowa. Trzeba jeździć precyzyjnie i na „okrągło”(…) Peugeot był wtedy najlepszym klienckim samochodem."
~ Leszek Kuzaj - Mistrz Polski 2002 (za kierownicą 206 WRC)
W sezonie 2002 Grönholm pięciokrotnie zameldował się na najwyższym stopniu podium, zapewniając sobie tytuł Mistrza Świata kierowców, a zespołowi Peugeot TOTAL tytuł Mistrza Świata producentów już na dwie rundy przed końcem sezonu. Do tego drugiego sukcesu przyczynili się również: bezkonkurencyjny na asfalcie Gilles Panizzi, Mistrz Świata 2001 Richard Burns, oraz Harri Rovanperä, który zastępował Panizziego na rajdach poza asfaltem.
Bosse w 206 podczas rajdu Finlandii Neste Oil 2002, źródło
Opisywany dziś model został wykonany przez IXO do gazetowej serii Champion Rally Cars. Miniatura wykonana jest wyjątkowo dobrze jak na "gazetówkę". Naprawdę się postarano (!). Bryła samochodu jest bardzo dobrze odwzorowana. Nie uświadczymy tu "dziwnego" przodu jak w IXO-wskich Imprezach i Focusach. Mówiąc o przodzie, warto zwrócić uwagę na głębię wszystkich kratek i dobrze wykonane reflektory (ze względu na srebrny lakier nie widać, że prześwitują). Model ma bardzo ładny lakier i wyjątkowo prosto nałożone kalkomanie. Patrząc na bok, widać rasową sylwetkę z potężnym spoilerem. Tyłowi miniatury nie można zarzucić nic złego. Lampy, listwa z logo Peugeot, czy światło przeciwmgłowe zrobione są prawidłowo. Zadbano również o wnętrze. Pomalowana na srebrno klatka bezpieczeństwa, pasy, kalkomanie na kokpicie, czy widoczne przez tylną szybę koło zapasowe za siedzeniami, ładnie urealniły ten model.
Uważam, że w kolekcji rajdowej jest to pozycja obowiązkowa. Doskonale pokazuje, że za niewielkie pieniądze można nabyć dobrze wykonany model. Ja kupiłem go za 4,25 €, korzystając z jednej z akcji organizowanej przez użytkownika Coul z forum motoshowminiatura.pl, któremu w tym miejscu chciałbym serdecznie podziękować za organizację.
Na koniec wpisu zostawiam świeżutkie zdjęcia, które wykonałem u Szymona z Muzeum 1:43. Dajcie znać co sądzicie o zdjęciach i modelu, oraz życzę wszystkiego dobrego w tym roku! :)
Hermoso 206 de Gronholm Damian, un coche que aun falta en mi vitrina.
OdpowiedzUsuńAbrazo!
So it's time to buy it! Modelissimo offers this model in low price :)
OdpowiedzUsuńWitaj Hitfan,
OdpowiedzUsuńChoć niespecjalnie przepadam za samochodami rajdowymi tak ten Peugeot ma coś w sobie co sprawia że chętnie widziałbym go w swojej kolekcji. Przede wszystkim jest bardzo dobrze wykonany, jak na serię gazetową to wręcz świetnie :)
Pozdrawiam !
Piotr
Jakimś cudem przegapiłem Twój komentarz trzy lata temu. Dostanę złotą łopatę? :>
UsuńDzięki za dobre słowa Piotrze i również pozdrawiam!